Afgelopen dagen een poging gedaan een kiel te maken van carbon. Hier in het kort hoe het is gegaan. Het plan was een balk maken van ud carbon en daar dan een profiel omheen maken.

Hier de lagen voor de kiel. totaal waren het 32 lagen carbon. Met een cad programma heb ik berekend hoe sterk het zou moeten zijn en heb een marge van 20 genomen, zo heel nouwkeurig was het niet maar het moest dan in ieder geval 10x de stastische belasting kunnen hebben dacht ik zo.

Hier de lagen vast om de kiel heen (droog)
Later alles samen met een vriend erop gesmeerd, dat viel al een beetje tegen. De epoxy had een verwerkingstijd van 90 min. en we waren al gouw 45 min bezig met een kant. met het draaien en wat epoxy bijmengen in de tussentijd (gerbruikten wat veel epoxy, maar liever te veel dan te wijnig) werd dat wel krap. De 2de kant ging wel sneller dus ik denk dat we na 90min de vacuumzak eromheen waren leggen. Daar ging het mis, de zak was lek en ik kon niet vinden waar. Best lang lopen klooien en uituindelijk een 2de zak eromheen gelegd. Die ging wel goed maar een beetje laat. Ik denk al met al dat er na 2,5 tot 3 uur pas een goed vacuum was.

Het resultaat is dat het overtollige epoxy er niet uit is gezogen omdat het al te ver aan het uitharden was. van daar ook allerlij rare hobbels omdat het natuurlijk ook niet zo heel goed was verdeeld. Al met al een beejte jammer.

Omdat ik sterke twijfels had over de sterkte etc hadden we besloten het te testen, hier het resultaat. De foto's spreken voor zich

Met de shofel konden we er naar schatting maximaal 3 ton op laten rusren en dat had die makkelijk moeten kunnen hebben volgens mijn theorie :)
Weer genoeg geleerd, het resultaat is dat ik wel de oude metalen kiel ga gebruiken aangezien ik geen tijd heb om het allemaal opnieuw en beter te doen. Bovendien zijn dit soort geintjes financieel ook niet zo handig als het niet lukt...
Nog even wat positive dingen om af te sluiten, een foto van de boot in de huidige staan.

Over 2 weken weer verder.
Groeten Florian